על אלי הורביץ

אלי הורביץ  (1932-2011)

אלי נולד בירושלים וגדל בתל אביב, בה סיים את בית הספר היסודי "הכרמל" ותיכון עירוני א'.

 

אלי הורביץ

בפרוץ מלחמת העצמאות ב- 1948 התגייס אלי לנח"ל יחד עם חבריו מגרעין הצופים. לאחר הכשרה חקלאית קצרה ייסדה הקבוצה את קיבוץ תל קציר שבעמק הירדן, בסמוך לגבול עם סוריה.

 

בתל קציר, נישאו אלי ודליה חברתו מגרעין הצופים החדש, ובאוקטובר 1953 עזבו בני הזוג את הקיבוץ ועברו לתל אביב.

 

באותו חודש החל אלי את לימודי הכלכלה בבית הספר הגבוה למשפט ולכלכלה, שהיה בזמנו שלוחה של האוניברסיטה בירושלים, בטרם ייסודה של אוניברסיטת תל אביב.

 

במקביל, החל אלי את עבודתו כשוטף כלים במפעל התרופות "אסיא", ועם סיום לימודיו השתלב בהדרגה בהנהלה השוטפת.

 

בראשית שנות ה- 60 חלה תפנית חשובה בקריירה של אלי, עם מיזוגה של "אסיא" לשתי חברות פרמצבטיות קטנות: "צורי" (1964) ו"טבע" (1969), ולבסוף במיזוגן הסופי של שלושת החברות לחברה אחת בשם – "טבע"- תעשיות פרמצבטיות בע"מ. אלי נבחר למנכ"ל החברה (1976), וכיהן במשרה זו עד 2002, עת עבר לכהן כיו"ר מועצת המנהלים של טבע עד לשנת 2010, בה פרש מתפקידו בשל מחלתו.

 

בתקופת כהונתו הארוכה כמנכ"ל וכיו"ר מועצת המנהלים של "טבע" הפגין אלי מנהיגות אסטרטגית יוצאת דופן בחדשנותה, שבאה לידי ביטוי ברכישות ובמיזוגים של מפעלי תרופות ברחבי העולם, ובאימוץ תרבות של מצוינות בכל מקום בו פעלה. כך הפכה "טבע" למפעל התרופות הגדול בישראל, ובהמשך גם לחברה הגנרית הגדולה בעולם, המעסיקה כיום כ -45,000 עובדים.

 

תחושת המעורבות החברתית וערכי ההומניזם שבהם האמין אלי, עמדו ברקע התגייסותו לטובת גופים ציבוריים רבים ומגוונים, ובתוכם גם לצבא ולשרות הצבאי, לו ייחס חשיבות מיוחדת. כך, בתוקף שירותו המתמיד והמסור בצה"ל, השתתף אלי כחייל קרבי בכל מלחמות ישראל, ומדרגת טוראי במלחמת העצמאות הגיע אלי, במסגרת שירותו במילואים, לדרגת סגן אלוף וסגן מפקד אגד ארטילרי במלחמת לבנון הראשונה, לאחריה השתחרר אלי מן השרות הצבאי.

 

ההכרה ביכולותיו הנדירות של אלי כמנהיג וכאסטרטג תרמה לבחירתו לתפקידים ציבוריים רבים לצד עבודתו בטבע:

פעילותו הבינלאומית באה לידי ביטוי בבחירתו לחבר המועצה הבינלאומית של Better Center for Science and International Affairs באוניברסיטת הרווארד בבוסטון ארה"ב.

 

בשנותיו האחרונות גילה אלי סקרנות והתעניינות רבה בחברות הזנק (startup), ואף היה בין מייסדיה של קרן "פונטיפקס" להשקעות בחברות הזנק בתחום הביומד, ובה כיהן כיו"ר עד לפטירתו (2011-2004).

 

בשנת 2002 זכה אלי בפרס ישראל על "מפעל חיים ותרומה מיוחדת לחברה ולמדינה".

 

לפרס יוקרתי זה מצטרפת רשימה של מוסדות אקדמאים שהעניקו את הוקרתם והערכתם לפועלו:

 

אלי הורביץ- הביוגרפיה / יוסי גולדשטיין

 

הודעה הקרן:

בתום עשר שנות פעילות פוריות בתחומים בהם פועלת הקרן, הוחלט להעמיק את התמיכה ואת מעורבות הקרן במיזמים קיימים ונבחרים. על כן מעתה לא יתקבלו פניות מקוונות דרך האתר.
אנו מודים על שיתוף הפעולה.